Hitta rätt bestyckning (4-takt)
Kortfattat om hur man hittar fram till en hyfsat rätt bestyckning

 

Lågfartsmunstycke

Starta upp och varmkör motorn. Hitta ett behagligt tomgångsvarv (med hjälp av tomgångsskruven).

  1. Skruva sakta ut bränsleblandningsskruven (IMS*) - ett kvarts varv i taget - vänta en stund så motorn hinner reagera. Om varvtalet stiger, fortsätt att öppna blandskruven tills du märker att varvet börjar sjunka. Om varvtalet inte sjunker trots att du kommit mer än 3-3.5 varv ut... Byt till ett större lågfartsmunstycke!
  2. Om varvtalet sjunker så fort du börjar skruva ut IMS, skruva då in det istället. Om varvtalet inte sjunker trots att IMS är nästan helt stängd... Byt till mindre lågfartsmunstycke!
  3. När du hittat den varvtalspuckel som vi letar efter återställer du tomgångsvarvet med hjälp av tomgångsskruven. Prova nu åter om IMS står där du hade högsta varvtalet. Om inte, justera! Nu avslutar du med att skruva ut blandningsskruven en aning (ca 1/8 varv). Klart! 

 * Idle Mixture Screw. Denna skruv känns igen på att den är spetsig (... tillräckligt för att ta blodprov) och sitter alltid nedströms trotteln. Obs! Mikuni VM, TM (non pumper) och HSR är försedda med luftskruv: Se under rubriken 2-takt. 


Nålmunstycke

Montera ur huvudmunstycket (Undantag: om nålmunstycket hålls fast med hjälp av huvudmunstycket: Borra då istället upp ett sådant till 2.5-3.0 mm). Flytta trottelnålen till snålaste läget (clipset högst upp). Sätt en knappnål på gashandtagets gummiflärp. Markera med hjälp av en bit målartejp på gashandtagets fasta del var du har 1/2, 3/4 gas och full gas. Kör på tvåan eller trean och accelerera lugnt... Motorn kommer nu att få för mycket bränsle vid ett visst trottelläge. Det är var detta inträffar som är det intressanta.

  1. Om du kan ge mer än 3/4 gas (... kanske tom hålla fullt?) är nålmunstycket för litet. Byt till ett större!
  2. Om motorn stupar redan vid 1/2 gas är nålmunstycket för stort. Byt till ett mindre!
  3. Om du kommer till 3/4 gas har du rätt nålmunstycke!

 

Huvudmunstycke

När du nu hittat rätt lågfarts- och nålmunstycke kan vi gå över till högfartskretsen. Placera trottelnålen i mittenläget. Montera valfritt huvudmunstycke, förslagsvis det som sitter originalmonterat i förgasaren. 

  1. Accelerera upp genom växlarna på fullgas, helst i uppförsbacke. Om nu motorn nyser genom förgasaren, missar, eller lägger av helt, är huvudmunstycket troligtvis för litet. Om motorn däremot känns slö, lämnar rök efter sig och inte reagerar nämnvärt på ändrat gasläge, är huvudmunstycket sannolikt för stort.
  2. Korrigera storleken på munstycket och gör om testet. Låt motorn  varva ur på hög växel. Slå sedan av från fullgas till 7/8 gas. Om du nu upplever att du får en "knuff i ryggen" har du just konstaterat att huvudmunstycket är för litet. Byt till större.
  3. Vill du försäkra dig om att du har valt rätt storlek gör du så här: Ge akt på exakt var någonstans utmed vägsträckan du uppnår en viss hastighet, tex 100 km/t. Byt sedan munstycke och gör om testet. Uppnår du "sluthastigheten" på kortare sträcka har du valt rätt.
  4. Man kan också läsa av stiften... under förutsättning att man vet var man läser. Läs mer här!