Förgasare med bränsleskruv
Vanligast förekommande på 4-taktsförgasare (undantag Mikuni HSR). En bränsleskruv är alltid placerad nedstörm trotteln och känns igen på att den är tillräckligt vass att ta blodprov med.


 

Lågfartsmunstycke

Starta upp och varmkör motorn. Hitta ett behagligt tomgångsvarv med hjälp av tomgångsskruven. Ställ bränsleskruven på 1 varv ut.

  1. Skruva sakta ut bränskruven (IMS*) - ett kvarts varv i taget - vänta en stund så motorn hinner reagera. Om varvtalet stiger, fortsätt att öppna blandskruven tills du märker att varvet börjar sjunka. Om varvtalet inte sjunker trots att du kommit mer än 3 varv ut... Byt till ett större lågfartsmunstycke!
  2. Om varvtalet sjunker så fort du börjar skruva ut IMS, skruva då in det istället. Om varvtalet inte sjunker trots att IMS är nästan helt stängd... Byt till mindre lågfartsmunstycke!
  3. När du hitta en varvtalspuckel någonstans mellan 0.5 och 3 varv måste du troligtvis sänka tomgångsvarvet. Detta gör du med hjälp av tomgångsskruven. Prova nu åter om IMS står där du hade högsta varvtalet. Om inte, försök att hitta varvtalspuckeln igen. Avsluta med att skruva ut blandningsskruven aningens aning. Klart! 

 * På engelska Idle Mixture Screw. Obs! Mikuni VM, TM och HSR är försedda med luftskruv. TM-pumper och RS samt alla vakuumförgasare har IMS (placerad nedströms trotteln). 


Nålmunstycke

Byt huvudmunstycket till ett som du borrar till 3mm (Har du ställbart öppnar du detta 2 1/2 varv). Flytta trottelnålen till snålaste läget (clipset högst upp). Sätt en knappnål på gashandtagets gummiflärp. Därefter fäster du en bit målartejp på gashandtagets fasta del och markerar var du har 1/2 gas, 3/4 gas och full gas. Kör på tvåan eller trean och accelerera lugnt.* Motorn kommer nu att få för mycket bränsle vid ett visst gaspådrag. Det är var någonstans detta inträffar som vi vill veta i detta test.

  1. Om du kan ge mer än 3/4 gas (... kanske tom hålla fullt?) är nålmunstycket för litet. Byt till ett större!
  2. Om motorn stupar redan vid 1/2 gas är nålmunstycket för stort. Byt till ett mindre!
  3. Om det inte går att gasa mer än till 3/4 gas är nålmunstycket av rätt storlek. 
* Har du en moped underlättar det om du startar i svagt nedförslut. Är den ändå trög att få upp i fart, prova med att begränsa lufttillträdet något. Om detta hjälper har du troligtvis för litet nålmunstycke.

 

Huvudmunstycke

När du nu hittat rätt lågfarts- och nålmunstycke kan vi gå över till högfartskretsen. Placera trottelnålen i mittenläget. Montera valfritt huvudmunstycke, förslagsvis det som sitter originalmonterat i förgasaren.

    1. Accelerera upp genom växlarna på fullgas, helst i uppförsbacke. Om nu motorn nyser genom förgasaren, missar, eller lägger av helt, är huvudmunstycket troligtvis för litet. Om motorn däremot känns slö, lämnar rök efter sig och inte reagerar nämnvärt på ändrat gasläge, är huvudmunstycket sannolikt för stort.
    2. Korrigera storleken på munstycket och gör om testet. Låt motorn  varva ur på hög växel. Slå sedan av från fullgas till 7/8 gas. Om du nu upplever att du får en "knuff i ryggen" är troligtvis huvudmunstycket för litet. Byt till större.
    3. Vill du försäkra dig om att du har valt rätt huvudmunstycke gör du så här: Accellerera från stillastående upp genom växlarna, gärna i samma backe som tidigare. Ge akt på exakt var någonstans du uppnår en viss hastighet. Byt sedan munstycke och prova igen. Den kortaste sträcka du behöver för att uppnå denna hastighet bekräftar att du hittat rätt huvudmunstycke. Komplettera gärna med ett plugchop... Läs mer här!